Evaluatie enquête glasvezel

Eext heeft nu bijna een jaar ervaring met glasvezel.
Glasvezel is bij 52,1% van het totaal aantal woningen in Eext aangelegd. Oftewel, er zijn 331 aansluitingen.

Een aantal weken geleden is gevraagd hierover een enquête in te vullen. Dit is door 54 inwoners gedaan. Wat opvalt…

  • Ongeveer 37% is ontevreden (5 of lager) en 63% (6 of hoger) is tevreden.
  • Dat er toch veel mensen zijn met klachten over de geleverde TV dienst, dat het wel is verbeterd maar nog steeds niet optimaal.
  • Bewoners liever uit andere providers kunnen kiezen (Delta & Caiway zijn hetzelfde bedrijf).
  • 54% gaat door met glasvezel en 23% (oftewel 12 inwoners) zegt te gaan stoppen.
  • De overige weten het nog niet, waarbij onder meer providerkeus een rol speelt.

De uitkomsten van de enquête zijn geanonimiseerd doorgestuurd naar Drents Glasvezel Collectief (DGC). Het dagelijks bestuur van DGC heeft voortdurend overleg  met Delta Fiber Networks (DFN) en Caiway/Delta. Niet alleen in Eext maar ook in andere dorpen zijn er minder goede ervaringen, maar ook veel positieve. Gebleken is dat veel technische problemen eenvoudig op te lossen zijn. Veelal gaat het dan om de binnenhuisaansluitingen. TV rechtstreeks aansluiten op utp-kabel en WIFI versterken met WIFI-units (Deco-setje).
De klantenservice van Delta/Caiway laat soms te wensen over. Opvallend daarbij is dat de kwaliteit van de antwoorden via de “chat” aanmerkelijk beter zijn dan via de telefoon.
Ook de informatievoorziening vanuit DFN is ontoereikend. Niet zichtbaar is dat naast Caiway, Delta en Online nu ook Solcon , onderdeel van KPN, een nieuw aangesloten provider is.

De aanloopproblemen met glasvezel worden minder. Echter zijn nog niet alle problemen opgelost. Het Drents Glasvezel Collectief biedt hierbij de nodige ondersteuning door hun rechtstreekse contacten met de backoffice van DFN en Caiway/Delta. Namens het DB van Drents Glasvezel Collectief heeft Ben Mulder uit Gasteren aangeboden om ook de dorpsbewoners uit Eext te helpen.
Een kort mailtje met de beschrijving van het probleem en telefoonnummer, postcode, adres kan gestuurd worden naar

               emailadres: b.m.mulder@gmail.com

Binnenkort  is er ook meer informatie te vinden op onze website eextinfo.nl. Tevens kan men voor tips terecht op

https://ingasteren.nl/vragen-tips-en-wetenswaardigheden/

Share This